söndag 9 maj 2010

Här är de nu...

... Idag har det varit en väldigt bra dag, tack vare de här små krabaterna. De äter... och äter... och pickar i sig mera frön... och kacklar ibland...

... Och så var mina kusiner här, vi grävde upp mask efter mask. Och hönorna bara åt och åt. Maskar är en delikatess! Jag tränade dem( hönorna inte kusinerna) att äta ur handen, det går lätt med maskar för de är så svåra att motstå. Nu har de blivit rätt så tama, och nyfikna också! I morse flaxade de vilt undan när jag kom på besök. Nu kommer de nyfiket fram och ser om jag har med mej något gott att äta.
Nu har jag stängt in dem för kvällen, hoppas de kommer på hur man sitter på sittpinnen i natt annars vet jag inte vad jag skall göra? Förresten hittade jag tre ägg till under dagen, så fyra ägg första dagen det var inte illa det...

... För att äggen inte skall bli mjuka behöver hönorna kalk. Det får de om man ger dem krossade snäckskal eller äggskal. Äggskalen skall torkas först annars kan de börja hacka på varandras ägg. När de torkat krossar man dem till ett pulver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar