söndag 30 maj 2010

Nässelkex...

... Det blev inga muffins!..
... Istället blev det nässelkex, de är väldigt goda att äta med ost. Och så blir de ju klart bra kvalité när man har ägg från gården. Jag hittade receptet i en Birkka tidning men bytte ut rosmarin mot nässlor...

...Börja med att gå ut och plocka nässlor som har små och fina blad. Rensa bladen från skräp och skölj av dem i varmt vatten...

Recept på Nässelkex:
ca. 62 st ;)

4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl eller någon mjöl sort du gillar
ca. 2 dl finhackade nässlor
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
80 g smör
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
Och lite gräslök att sätta på toppen

1. Rör ihop de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt nässlorna och rör ner smöret skivat i mindre bitar.
2. Tillsätt ägg och mjölk.
3. Dela degen i 4 mindre delar. Kavla ut en deg i gången till tunna plattor. Med hjälp av ett glas trycker du ut runda kex. Lyft dem till en plåt och strö över gräslöken.
4. Grädda i 200 grader ungefär 15 min. tills kexen har fått lite färg. Låt dem svalna och servera till ostbrickan fast...

1 kommentar:

  1. Nässel-kex!! Vilken fantastisk idé! Skulle någon bjuda mig på nässelkex skulle jag gråta av lycka. Jag kanske ska baka egna? Fin blogg, och lycka till med hönsen!

    SvaraRadera