lördag 30 april 2011

Apelsinsmakande Cake Pops

Vem har på senaste tiden inte sett små, runda chokladbollar på pinne? Jag har i alla fall inte missat trenden och hade heller inget behov att följa den. Men så kan det gå, jag bläddrade genom den ny inköpta tidningen "hembakat" och mitt i allt står jag vid köksbänken och river muffins...

Jag hade sju muffinsar och en sockerkaks bit som ingen längre ville äta. Vill du göra egna kan du använda vad du själv har hemma, kanske en kaka eller bullar som håller på att torka bort. Annars går det också att baka en helt ny kaka om man känner för det...
Smula ner kakan eller muffinsarna i en bunke med hjälp av ett rivjärn. Klicka ner några stora matskedar turkiskyoghurt eller philadelphiaost. Blanda med smulorna och rulla sedan ca. 14 runda bollar av det och i var och sticker du ner en lämplig pinne.

Klubborna skall sedan in i frysen. Under tiden smälter du din favorit choklad i vatten bad och för att få glansig och slät yta på dina cace pops tillsätt 2 msk smör.

Sedan är det bara att doppa bollarna i den smälta chokladen, strö på lite kokos eller strössel och försöka få dem att stå i ett glas med socker. Låt stelna.

Jag ville snabbt smaka på en av dem så den ställde jag in i frysen en stund, oj vad gott det var och fort blev man mätt. Tänka sig, den lilla chokladbollen kunde mätta en hel mage!?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar