tisdag 3 januari 2012

Cheesecupcakes


Idag skulle jag få besök av fina vänner. Jag ville bjuda dem på något gott och hittade ett recept på cheesecupcakes med citronsmak. Det lät spännande, för egentligen är jag inte alls någon cheesecakemänniska. Jag kände helt enkelt för att vidga mina vyer och det blev riktigt gott! Mättande men gott. Godast var det att äta med sked och gott sällskap var inte heller fel.


Citron smakande Cheesecupkakes
60 g smör, 125 g digestivekex, 1 dl socker, 275 g naturel färskost, 2 ägg, finrivet skal av en citron, 2 tsk citronsaft, 1 1/2 dl crème fraiche, 1/2 dl vetemjöl och till dekoration tunna citron skivor.

Sätt ugnen på 160 grader och placera ut 12 muffinsformar på en plåt. Smält smöret på svag värme och ta sedan av det från plattan. Krossa digestivekexen och blanda ner 1 msk socker och kex smulorna i smöret.  Blanda och fördela sedan jämnt i formarna, tryck till med en sked eller fingrarna. Ställ undan i kylskåpet.
Under tiden blandar du ihop en jämn smet av färskost, ägg och resten socker i en stor skål. Tillsätt sedan citronskal, citronsaft och crème fraiche. Blanda ner mjölet och rör om ordentligt. Skeda upp smeten i pappersformarna.
Ställ in i ugnen ungefär 30 minuter, tills de stelnat men inte fått färg. Ta ut och låt svalna. När de svalnat skall de in i kylskåp minst tre timmar före servering. Dekorera med citronskivor. Ät.


Ja hann också reda upp i några köksskåp idag. Flyttade på lite kryddor och fick nu en egen hylla åt alla muffinsformar, karamellfärger och allt strössel. Ordning å reda, de e fina grejjor de!

(:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar