söndag 8 januari 2012

Glittriga små stenar

Jag har aldrig varit en glittrig människa.


Men nu gillar jag plötsligt glitter lite mera än vanligt. På bilden ser ni Karin. Hon tycker också om glitter om jag inte har fått något om bakfoten...

 Några dagar före julafton gick jag och letade julklappar. Som vanligt när jag letar julklappar åt andra hittar jag saker jag själv skulle vilja ha. På bokhandeln, av alla ställen, råkade jag få syn på små glittriga stenar. Sådana som jag vet att Karin har hemma. Stenarna var så underbara att jag skrev upp dem på min önskelista. Julen kom, julen gick... inga strass stenar jag fick.


Men jag ville ju så gärna få lite glitter i min vardag! Så när julen var över for jag och köpte dem själv.

...Sedan letade jag upp små saker jag hade hemma som kunde behöva piffas upp lite.


Till vänster ser ni före strass och till höger efter.
-En inte så tilltalande tuggummiautomatsring blev solros. Och tråkig missfärgad ring (syns ej på bilden till vänster) blev gul och glittrig.



Sedan blev jag lite poetisk och fotade ringarna på en blomma i närheten.

Det var ett kul men pilligt pyssel. Bra om man vill lyxa till sina gamla och slitna smycken.
Det tog sin lilla tid, och det finns en viss risk att man limmar ihop sina egna fingrar, men trots vissa risker är det verkligen värt det!
Gör en egen strass ring (eller två):
Du behöver:
En gammal ring, strass stenar, superlim och pincett
Gör så här:
Om något skall bort på ursprungs ringen, så börja med att ta bort det. I mitt fall tog jag bort den stora stenen på blom-ringen. 
Sedan lägger du lite lim i taget på din ring, tar upp en sten med pincetten och lägger den där du vill ha den. Fortsätt dekorera tills du är nöjd. Låt torka. Färdig:)

Jag använde att superlim som torkade jätte snabbt men gjorde stenarna matta. Karin tipsar om ett lim från Clas Ohlsson som heter Loctite gel, limmet har längre torktid men lämnar glansen kvar. Det skall jag pröva på så fort som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar