torsdag 5 januari 2012

Pastasås var det här!

Idag är jag nöjd. 


Nöjda-jag blev sugen på pasta med en utsökt sås till. Så jag letade upp recept på pastasås. Ingen ingrediens fanns hemma som de här recepten krävde, så jag bestämde mej för att improvisera. Mina påhittade recept brukar aldrig bli några höjdare.. det blir ofta för salt, för sött eller bara rent ut av äkligt...


Men inte idag! Jag blandade ihop en ätbar sås helt själv. Och inte bara ätbar utan god! Allt blev perfekt...
nästan i alla fall. Jag skulle koka mat för en men gjorde i stället mat för två. Det gjorde i och för sej inget, nu får jag äta denna utsökta rätt två dagar istället för en:)

Pastasås för...cirka en och en halv person:
1 msk smör, 1 tomat, en liten bit zucchini, 1 dl crème fraiche, 7 skivor nötstek (ta av den skinka du har hemma, prickig korv till exempel), 3 msk vatten, 1 msk mjöl, svartpeppar, salt, timjan, 1/2 dl god ost
(Du kan variera dina ingredienser efter det du har hemma.)

Skiva tomaten och zucchinin i små bitar, skär skinkan i strimlor. Smält smöret i en kastrull. Blanda ner tomat, zucchini, crème fraiche, vatten och skinka i kastrullen. Låt koka en stund och tillsätt sedan mjölet, blanda om väl. Krydda såsen, smaka och krydda mer om det behövs. Blanda ner osten men spara lite till "dekoration". Ät till pasta, makaroner eller spagetti. Slurp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar