onsdag 4 januari 2012

Tidskriftssamlare

Idag var jag och hälsade på farmor. När jag inte var med självaste farmor var jag i hennes garderob, en plats där man kan hitta precis vad som helst! 
Jag hittade i och för sig inte vad som helst utan något jag kunde förvänta mej, nämligen mattrasor. Farmor väver mattor och har därför en hel hög av färggranna remsor.


När jag gått runt i hela huset visste jag vad mitt nästa projekt var... en sådan där tidskriftssamlare som det så fint heter. All inspiration kommer från farmor, för jag har sett hennes egen gjorda tidningsställ tidigare av tvättmedels kartonger:) så ett stort tack till hennes underbara hus med skatter i alla hörn och vrår.


Gör din egen tidskriftssamlare:

1. Ta fram mattrasor i olika färger eller klipp egna tygremsor av tyger du har hemma. Du behöver även en kartong, sax och dubbel häftande tejp (ett bra lim går säkert också bra).
2. Klipp din kartonglåda på snedden, så den får formen av ett tidningsställ.



3. Sätt dubbel häftande tejp på ungefär fyra ställen runtom kartongen. Ta inte bort skyddet på tejpen helt, utan lite åt gången. Fyll på med tejp när det behövs!
4. Sätt en tyg remsa i taget runt kartongen, börja på baksidan, så som bilden visar. Fortsätt tills du når toppen, då kan det också behövas mer tejp.


5. Finslipa ditt mästerverk och se nöjd ut, för nu är du klar!


(host, host... dubbelhäftande tejp var inte den bästa ide jag fått på länge. Tyget lossade under natten, men en blandning av lite tejp här och lite lim där blir perfekt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar